Nieuwsbrief 18 - 26 januari 2018

In deze nieuwsbrief:
•    Leertip: wie schrijft, die blijft.
•    Voorjaarsvakantie
•    Leer, denk en doe!-workshop van 17 februari

Leertip: wie schrijft, die blijft

Ik krijg vaak de vraag van leerlingen hoe ze de leerstof het beste kunnen onthouden. Natuurlijk ligt dat aan je eigen leerstijl en voorkeuren, maar opschrijven werkt altijd.

Denk maar eens aan het boodschappenlijstje dat is gemaakt. In de winkel kom je erachter dat het lijstje nog thuis ligt. Toch weet je nog wat er op stond. Hoe kan dat?

Dat komt doordat we met het schrijven de beweging van de letters maken. Het brein reageert op deze beweging en legt verbindingen. Daarom is het ook belangrijk dat kinderen leren schrijven met de hand en niet alles digitaal invullen.

Als je dus woordjes moet leren, kun je ze het beste opschrijven. Gebruik hiervoor kaartjes met een voor- en een achterkant. Je kunt dan het woordje op de voorkant schrijven en de betekenis op de achterkant. Zo kun je jezelf overhoren.

Ook als je een tekst moet leren, bijvoorbeeld voor geschiedenis, heeft het zin om dingen op te schrijven. Gebruik steekwoorden uit de tekst en maak er een mindmap of woordparaplu van. Daarna heb je veel meer overzicht en leert het makkelijker.

Zelfs het automatiseren van tafels kan met door het meerder keren op te schrijven. Maak het leuk, gebruik kleurtjes en trek de sommen over.
tafels automatiseren

Heb je nog vragen? Stel ze dan gerust.

Voorjaarsvakantie

Het lijkt nog ver weg, maar over vier weken is het voorjaarsvakantie. Deze vakantie duurt van maandag 26 februari t/m vrijdag 2 maart. In deze week vervalt alle reguliere begeleiding. Wil je toch komen? Dat kan, je kunt dan een aparte afspraak maken.

Leer, denk en doe!

Zaterdagmiddag 17 februari is er weer een workshop voor kinderen van 8 t/m 12 jaar.
Het thema van deze leuke middag is uitvindingen! De kinderen kunnen zelf een kleine elektromotor maken. Ook maken we een Hexaflexagon, dit is een platte zeshoek met een voorkant, achterkant en nog een kant. Hmmm... hoe zit dat?
We filosoferen over Robotica. Kun je robots en mensen in de toekomst nog van elkaar onderscheiden? Tussendoor kunnen kinderen Smartgames en Yogakrakelingen doen.
Tijd en plaats:  Zaterdag 17 februari
Workshop: van 13:00 tot 15:30 in de Vang
Kosten workshop  € 12,00 per keer. Materialen, drinken en iets lekkers inbegrepen.

Aanmelden kan als antwoord op deze nieuwsbrief of via info@leerdenkdoe.nl. Meer informatie vind je op www.leerdenkdoe.nl.

Deze nieuwsbrief in je mailbox ontvangen? Bel voor meer informatie naar 06-42356645 of geef je op via: info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.

Nieuwsbrief 17 - 21 december 2017

kerst

In deze nieuwsbrief:
•    Taaltip: werkwoorden afkomstig uit het Engels
•    Kerstvakantie
•    Na de kerstvakantie
•    Verhoging tarieven per 1 januari
•    Leer, denk en doe!-plusklas en workshop van 13 januari
•    Informatiebijeenkomst Leer, denk en doe!-plusklas op 13 januari

Taaltip: werkwoorden afkomstig uit het Engels

In groep 7 en 8 krijgen de leerlingen ook te maken met de vervoeging van werkwoorden die geleend zijn uit Engels.
Werkwoorden die geleend zijn uit het Engels, worden in principe vervoegd volgens de Nederlandse regels (zie hiervoor nieuwsbrief 9 en 11).
Het ezelsbruggetje ’t kofschip x voor de verleden tijd van zwakke werkwoorden wordt ook gebruikt bij uit het Engels geleende werkwoorden. Ook na de klanken [sj] en [tsj] (meestal geschreven als sh en ch) volgt -t(e): jij/hij bruncht - brunchte - gebruncht en jij/hij smasht - smashte - gesmasht.
Om te helpen met de vervoeging van werkwoorden uit het Engels, staan hieronder vier verschillende typen:

Het type faxen - faxt - faxte - gefaxt
Werkwoorden van het type faxen kun je vergelijken met een Nederlands werkwoord als beheksen. Het is ik beheks - jij/hij behekst - behekste - behekst en dus ook ik fax - jij/hij faxt - faxte - gefaxt.
Het type racen - racet - racete - geracet
Dit type is vergelijkbaar met het vorige type, alleen is er nu een extra e in de vervoegingen nodig, omdat race de stam de stam is van racen.. Hij ract is niet goed herkenbaar en wordt ook niet goed uitgesproken. De e blijft dus staan in de vervoeging: ik race - jij/hij racet - racete - geracet.
Het type streamen - streamt - streamde - gestreamd
Werkwoorden van het type streamen, waarbij de laatste klank van de stam niet in ’t kofschip zit, worden vervoegd zoals remmen: met een d in de verleden tijd en het voltooid deelwoord en niet met -ed. Net zoals het ik rem - jij/hij remt - remde - geremd is, is het ik stream - jij/hij streamt - streamde - gestreamd. En net zoals het is antwoorden - ik antwoord - jij/hij antwoordt - antwoordde - geantwoord, is het downloaden - ik download - jij/hij downloadt - downloadde - gedownload.
Het type timen - timet - timede - getimed
Dit type is vergelijkbaar met streamen, maar nu is er weer een extra e nodig. Jij timt is immers niet duidelijk; de eind-e is onmisbaar in de stam. Daarom is het timen - ik time - jij/hij timet - timede - getimed.

Heb je nog vragen? Stel ze dan gerust.

Kerstvakantie

Volgende week begint de kerstvakantie. De schoolvakantie duurt van maandag 25 december 2017 t/m vrijdag 5 januari 2018. In deze periode vervalt alle begeleiding.

Na de kerstvakantie

Op maandag 8 januari beginnen de scholen weer. Ook alle begeleiding van Bijles Westland gaat dan weer van start. In verband met een kleine verbouwing aan het Dalveen zijn de lessen van maandag 8 januari t/m donderdag 11 januari in de Vang, Spreekkamer 3, Lange Spruit 86 in Wateringen. In de betreffende week krijg je nog een herinnering met het adres.

Verhoging tarieven per 1 januari 2018

Zoals eerder aangekondigd worden de meeste tarieven per 1 januari verhoogd. De nieuwe tarieven zijn te lezen op: http://www.bijleswestland.nl/tarieven.html

Leer, denk en doe!

Zaterdag 13 januari is er in de ochtend de Leer, denk en doe!-plusklas en ’s middags is er weer een workshop voor kinderen van 8 t/m 12 jaar.
Het thema van de workshop is uitvindingen! Wist je dat Nederlanders heel inventief zijn en veel uitvinden hebben gedaan?
Tijd en plaats:  Zaterdag 13 januari
Plusklas:  Van 10.00 - 12.30 in de Vang
Workshop: van 13:00 tot 15:30 in de Vang
Kosten workshop  € 12,00 per keer. Materialen, drinken en iets lekkers inbegrepen.

Aanmelden kan als antwoord op deze nieuwsbrief of via info@leerdenkdoe.nl. Meer informatie vind je op www.leerdenkdoe.nl.

Informatiebijeenkomst Leer, denk en doe!-plusklas

Op zaterdag 13 januari zullen we na de Leer, denk en doe!-workshop om 15:30 uur meer informatie geven over de Leer, denk en doe!-plusklas. We laten onder andere zien hoe een ochtend in de plusklas er uit ziet, hoe we kinderen doelen laten stellen en hoe de kinderen een onderwerp kunnen kiezen waar ze zich in kunnen verdiepen.
Daarnaast is er gelegenheid tot het stellen van vragen aan Janneke Luijkx en Mariska Robers.
De toegang is gratis en alle informatie is geheel vrijblijvend.
Graag wel even aanmelden, dat kan als antwoord op deze nieuwsbrief of via info@leerdenkdoe.nl.

Deze nieuwsbrief in je mailbox ontvangen? Bel voor meer informatie naar 06-42356645 of geef je op via: info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.

Nieuwsbrief 16 - 26 november 2017

In deze nieuwsbrief:
•    Rekentip: Procenten
•    Nieuw: de terugkomsessies na de training ‘ik leer anders’
•    Kerstvakantie
•    Verhoging tarieven per 1 januari
•    Leer, denk en doe!-workshop van 2 december
•    Informatiebijeenkomst Leer, denk en doe!-plusklas op 2 december

Rekentip: Procenten

In groep 7 maken de leerlingen kennis met procenten. Procent betekent: van de honderd.

In groep 6 hebben de leerlingen reeds kennis gemaakt met verhoudingen. In groep 6 en in groep 7 wordt hier veel mee geoefend. Procent is ook een verhouding. 1% betekent namelijk 1 van de 100. Omdat mensen deze verhouding zo belangrijk zijn gaan vinden hebben ze er een aparte naam aangegeven: procent. Dit inzicht maakt het voor veel leerlingen al een stuk makkelijker.

Omdat procent een verhouding is kun je een vraag als ‘Wat is 5% van € 30,-‘ ook oplossen met een verhoudingstabel.

30,-

3,-

1,50

%

100

10

5

Eerst vul je het getal of bedrag in waar je het aantal procent van moet berekenen. Dit is alles, dus 100%. Daarna deel je dit bedrag door 10. Je hebt dan 10%, want 100% : 10 = 10%. In dit geval is dit gelijk aan € 3,-. We willen weten wat 5% is en aangezien 10 : 2 = 5, delen we ook het bedrag van € 3,- door 2. We zien dan het antwoord in de tabel verschijnen. 5% van € 30,- = € 1,50

Tot slot nog even dit: Er zijn veel voorkomende procenten. Het rekent sneller als je weet welke breuk en welk kommagetal  er bij deze procenten hoort. Bijvoorbeeld 10% is 1/10 deel van 100 en 0,10. 20% is 1/5 deel en 0,20. Hieronder zie je een handig overzicht.
breuk procent komma
 
Heb je nog vragen? Stel ze dan gerust.

Nieuw: de terugkomsessies na de ‘ik leer anders’ training

De training ‘ik leer anders’ gaat er vanuit dat kinderen die in beelden denken, de aangeboden leerstof op school kunnen omzetten naar hun eigen systeem en zo kunnen opslaan in beelden.

Na de training is het de bedoeling dat ouders en kinderen samen thuis aan de slag gaan, zodat het geleerde in de praktijk wordt toegepast en niet wegzakt. Veel ouders hebben echter geen zin en tijd om regelmatig met hun kind te oefenen. Vaak heeft het kind ook weerstand als het weer thuis moet oefenen.

Vanaf nu kun je terugkomsessies boeken. Deze terugkomsessies van 45 minuten zijn altijd individueel en naar eigen inzicht in te delen. Tijdens de terugkomsessies wordt het geleerde herhaald en weggezakte stof opnieuw doorgenomen. Ook pakken we onderwerpen die de leerling voor het eerst tegenkomt in de klas op de ‘beelddenkmanier’ aan. Af en toe een terugkomsessie zorgt dat de andere manier van leren niet wegzakt, zodat het kind deze zelf kan blijven toepassen.

Kerstvakantie

Over een kleine vier weken is het alweer kerstvakantie. De schoolvakantie duurt van maandag 25 december 2017 t/m vrijdag 5 januari 2018. In deze periode vervallen alle bijlessen.

Verhoging tarieven per 1 januari 2018

Soort les
Tarief  
Tarief per
1 januari 2018
Bijles Rekenen en Wiskunde, 45 minuten. € 18,- € 19,50
Bijles Taal en Spelling, 45 minuten. € 18,- € 19,50
Bijles Begrijpend Lezen, 45 minuten. € 18,- € 19,50
Bijles Engels, 45 minuten.
€ 18 € 19,50
Voorbereiding op de rekentoets 2F of 3F, 45 minuten. € 18 € 19,50
Leer, denk en doe! plusklas per ochtend (inschrijving geldt per periode van 3 à 4 ochtenden). € 36,- € 35,-
Training 'ik leer anders' voor beelddenkers inclusief werkboek. € 239,- € 259,-
Werkgeheugentraining, 12 bijeenkomsten van 45 minuten, inclusief voormeting, nameting en verslag. € 349,- € 349,-
Coachingstraject voor meer- en hoogbegaafden en hun ouders, vijf bijeenkomsten van 45 minuten, gesprek met ouders en verslag. € 195,- € 220,-
Leren plannen en organiseren, 45 minuten. € 30,- € 32,50
Coaching, 45 minuten. € 30,- € 32,50
Leer, denk en doe!-workshops

Zaterdagochtend 2 december is er weer een workshop voor kinderen van 8 t/m 12 jaar.
Wij hebben zin in de winter! En dan niet de winter met regen, wind en nog eens regen. Maar met sneeuw, ijs en een zonnetje. Om alvast in de stemming te komen gaan we  aan de slag met het thema Winter! De kinderen kunnen zelf sneeuw maken en zij gaan ijsklontjes laten smelten en buiten de koelkast ook weer laten bevriezen. Hoe kan dat? We bespreken waarom het winter wordt (een stukje verdieping) en we filosoferen over vragen als: 'Wat als het in de winter altijd meer dan 25 graden is; zou je het dan nog winter noemen?' en 'Hoe denk je dat over 100 jaar de robot tegen sneeuw aankijkt?' De smartgames en Yogakrakelingen nemen we ook mee de winter in. Het laatste half uur zijn ouders welkom en kunnen zij samen met de kinderen een winters experiment doen.
Tijd en plaats:
Zaterdag 2 december
Van 10.00 - 12.30 in de Vang
Vanaf 12:00 uur: ouders welkom!
Kosten € 10,00 per keer. Materialen, drinken en iets lekkers inbegrepen.

Aanmelden kan als antwoord op deze nieuwsbrief of via info@leerdenkdoe.nl. Meer informatie vind je op www.leerdenkdoe.nl.

Informatiebijeenkomst Leer, denk en doe!-plusklas

Op zaterdag 2 december zullen we na de Leer, denk en doe!-workshop om 12:30 uur meer informatie geven over de Leer, denk en doe!-plusklas. We laten onder andere zien hoe een ochtend in de plusklas er uit ziet, hoe we kinderen doelen laten stellen en hoe de kinderen een onderwerp kunnen kiezen waar ze zich in kunnen verdiepen.
Daarnaast is er gelegenheid tot het stellen van vragen aan Janneke Luijkx en Mariska Robers.
De toegang is gratis en alle informatie is geheel vrijblijvend.
Graag wel even aanmelden, dat kan als antwoord op deze nieuwsbrief of via info@leerdenkdoe.nl.

Deze nieuwsbrief in je mailbox ontvangen? Bel voor meer informatie naar 06-42356645 of geef je op via: info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.

Nieuwsbrief 15 - 25 oktober 2017

Wil je deze nieuwsbrief ook in je mailbox ontvangen, meld je dan aan via info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.
De nieuwsbrief verschijnt regelmatig. Elke nieuwsbrief geef ik een taal- of rekentip.

Deze keer weer een taaltip:
Zinsontleden

In groep 6 wordt begonnen met het zinsontleden. De kinderen leren de persoonsvorm, het werkwoordelijk gezegde en het onderwerp uit een zin te halen. Ben je kwijt hoe dat ook al weer gaat, maar wil je je kind wel graag helpen, lees dan onderstaande uitleg even door.

Bij zinsontleding begin je altijd met de persoonsvorm. De persoonsvorm is altijd een werkwoord.
De persoonsvorm is op drie manieren te vinden:
•    Zet de zin in een andere tijd, de persoonsvorm verandert dan. ‘Ik loop naar school’ wordt ‘Ik liep naar school”. Loop verandert in liep, dus dit is de persoonsvorm.
•    De getalsproef, verander het aantal. ‘Ik loop naar school’ wordt ‘Wij lopen naar school’. Loop verandert in lopen, dus dit is de persoonsvorm.
•    De zin vragend maken, de persoonsvorm komt dan vooraan te staan. ‘Ik loop naar school’ wordt ‘Loop ik naar school?’ Loop is het eerste werkwoord in de zin, dus is de persoonsvorm.

De laatste methode, de zin vragend maken, wordt het meeste gebruikt. Soms is het echter lastig, bijvoorbeeld als de zin al vragend is en begint met een vraagwoord (bijvoorbeeld wie of wat). Gebruik dan één van de andere methodes.

Het werkwoordelijk gezegde wordt meestal gewoon het gezegde genoemd. Pas later leren kinderen het verschil tussen het werkwoordelijke gezegde en het naamwoordelijk gezegde.
Het werkwoordelijk gezegde bestaat uit alle werkwoorden in de zin.
Bijvoorbeeld: Hij is naar school gelopen. ‘Is’ is de persoonsvorm. ‘Gelopen’ is ook een werkwoord. ‘Is gelopen’ is het werkwoordelijk gezegde. In de zin ‘Ik loop naar school’ is ‘loop’ de persoonsvorm en het enige werkwoord in de zin. Daarom is dit ook meteen het hele werkwoordelijk gezegde.

Als je de persoonsvorm en het werkwoordelijk gezegde hebt gevonden, kun je ook het onderwerp vinden. Het onderwerp vind je door te vragen: Wie of Wat + werkwoordelijk gezegde?
In de zin ‘Hij is naar school gelopen’ vraag je dus Wie of Wat ‘is gelopen?’. Het antwoord is ‘Hij’. Hij is dus het onderwerp in deze zin.

Heb je nog vragen? Stel ze dan gerust.

Verhoging tarieven per 1 januari 2018

Per 1 januari worden de meeste tarieven verhoogd. Onderstaand kun je lezen wat er verandert en wat hetzelfde blijft.
Soort les
Tarief  
Tarief per
1 januari 2018
Bijles Rekenen en Wiskunde, 45 minuten. € 18,- € 19,50
Bijles Taal en Spelling, 45 minuten. € 18,- € 19,50
Bijles Begrijpend Lezen, 45 minuten. € 18,- € 19,50
Bijles Engels, 45 minuten.
€ 18 € 19,50
Voorbereiding op de rekentoets 2F of 3F, 45 minuten. € 18 € 19,50
Leer, denk en doe! plusklas per ochtend (inschrijving geldt per periode van 3 à 4 ochtenden). € 39,- € 39,-
Training 'ik leer anders' voor beelddenkers inclusief werkboek. € 239,- € 259,-
Werkgeheugentraining, 12 bijeenkomsten van 45 minuten, inclusief voormeting, nameting en verslag. € 349,- € 349,-
Coachingstraject voor meer- en hoogbegaafden en hun ouders, vijf bijeenkomsten van 45 minuten, gesprek met ouders en verslag. € 195,- € 220,-
Leren plannen en organiseren, 45 minuten. € 30,- € 32,50
Coaching, 45 minuten. € 30,- € 32,50
Leer, denk en doe!

Zaterdag 4 november is er weer een uitdagende en creatieve ochtend voor kinderen van 8 t/m 12 jaar. Deze ochtend heeft het thema weer! We maken onze eigen windwijzer en bekijken hoe de kleur van de lucht verandert door de verschillende standen van de zon. Bij het onderdeel filosofie bespreken we vragen als: 'Kun je zeilen zonder wind?' En: 'Wat zou er veranderen als de zon eens een dagje niet opkomt?' Tussendoor kunnen kinderen kiezen om Smartgames of Yogakrakelingen te doen.
Tijd en plaats:
Zaterdag 4 november
Van 10.00 - 12.30 in de Vang
Kosten € 10,00 per keer. Materialen, drinken en iets lekkers inbegrepen.

Aanmelden kan als antwoord op deze nieuwsbrief of via info@leerdenkdoe.nl. Meer informatie vind je op www.leerdenkdoe.nl.

Deze nieuwsbrief in je mailbox ontvangen? Bel voor meer informatie naar 06-42356645 of geef je op via: info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.

Nieuwsbrief 14 - 26 september 2017

Wil je deze nieuwsbrief ook in je mailbox ontvangen, meld je dan aan via info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.
De nieuwsbrief verschijnt regelmatig. Elke nieuwsbrief geef ik een taal- of rekentip.
Deze keer weer een rekentip:

Handig rekenen

Handig rekenen is een van de rekendoelen in het basisonderwijs. Handig rekenen houdt in dat kinderen bij optellen en aftrekken naar getallen zoeken die makkelijk bij elkaar op te tellen of af te trekken zijn. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van de volgende oplossingsstrategieën: verwisselen, hergroeperen, compenseren, rijgen, splitsen, verschil bepalen en aanvullen. Bij vermenigvuldigen en delen gaat het naast bovengenoemde strategieën ook om handig verdubbelen of halveren.

Twee voorbeelden van de volgorde veranderen bij optellen en aftrekken:

18 + 3 + 17 + 2 = 18 + 2 + 17 + 3 = 20 + 20

115 + 23 − 13 – 25 = 115 – 25 + 23 -13 = 90 + 10 = 100

Twee voorbeelden van verdubbelen en halveren bij vermenigvuldigen:

3 x 16 = 6 x 8 = 48

3,5 x 14 = 7 x 7 = 49

Let op: altijd één getal verdubbelen en één getal halveren.

Tot slot nog een voorbeeld van handig delen:

35 : 5 = 7
350 : 50 = 7
350 : 5 = 70

Staat er in een deelsom zowel rechts als links een nul, dan kun je deze tegen elkaar wegstrepen. Immers 100 : 10 = 10 en 1000 : 100 is ook 10.
Staan er één of meerdere nullen links, dan kun je die in gedachten wegdenken en later weer achter je antwoord plaatsen.

Heb je nog vragen? Stel ze dan gerust.

Herfstvakantie

De herfstvakantie is van maandag 16 oktober tot en met vrijdag 20 oktober. In de herfstvakantie vervallen alle reguliere bijlessen. Wil je toch bijles? Dan kun je een afspraak maken voor donderdag 19 oktober of vrijdag 20 oktober.
 
Staking leerkrachten basisonderwijs. Extra Leer, denk en doe!-ochtend.

Op donderdag 5 oktober gaan de leerkrachten in het basisonderwijs staken voor extra salaris en minder werkdruk.

Die dag is er van 09:00 tot 12:30 uur een extra lange Leer, denk en doe!-ochtend in de Vang in Wateringen. Inloop is vanaf 08:45 uur.
We gaan allerlei experimenten herhalen uit eerdere bijeenkomsten, kinderen kunnen zelf kiezen welke experimenten ze willen doen. Ook mogen de kinderen gaan nadenken over wat zij belangrijk vinden op school. Daarnaast gaan we ook nog yoga en smartgames doen. De entree voor deze extra lange ochtend bedraagt €15,00.
 
Zaterdag 7 oktober organiseren we een reguliere Leer, denk en doe!- ochtend. Het thema is: Melk, de witte motor. De kinderen gaan experimenteren met melk: ze maken plastic en bekijken hoe de bestanddelen van melk reageren met behulp van kleur. Ook bekijken we de wereld eens vanuit het perspectief van een koe. De tijden van deze ochtend zijn van 10:00 tot 12:30 uur en de entree is  € 10,-.

De leeftijdsindicatie voor beide ochtenden is 8 tot 12 jaar.

Opgeven voor zowel 5 oktober als 7 oktober kan als antwoord op deze nieuwsbrief of via info@leerdenkdoe.nl. Meer informatie vind je op http://www.leerdenkdoe.nl.

Deze nieuwsbrief in je mailbox ontvangen? Bel voor meer informatie naar 06-42356645 of geef je op via: info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.

Nieuwsbrief 13 - 24 augustus 2017

Wil je deze nieuwsbrief ook in je mailbox ontvangen, meld je dan aan via info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.
De nieuwsbrief verschijnt regelmatig. Elke nieuwsbrief geef ik een taal- of rekentip.

Deze keer weer een taaltip:
Tweetekenklanken

Een tweetekenklank is een samenvoeging van twee klinkers. Deze vormen samen een nieuwe klank.
In de Nederlandse taal kennen we de volgende tweetekenklanken: au, ei, eu, ie, ij, ou, oe en ui. Sommige spellingsmethodes noemen ook de ai, oi, ng, nk, ch en uw als tweetekenklank.

Leerlingen met spellingsproblemen vinden tweetekenklanken vaak lastig. Vaak wisselen ze letters om, soms vinden ze ook het ook lastig om te bepalen welke klank het is. Bijvoorbeeld ui of eu.
Daarnaast hoor je niet het verschil tussen au en ou of ei en ij. Woorden waarin deze klanken worden gebruikt noemen we weetwoorden.

Herhaling helpt om deze woorden goed te leren schrijven. Dat hoeft helemaal niet saai te zijn. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld van een ei en ijsje met allemaal woorden met ei en ij daarbij.
ei of ij
 
Er is een ezelbruggetje voor de volgorde van de eu, eerst de e dan u.
Bij een ongeluk zit er een grote deuk in een auto. Daar komt de politie al met sirene: e-u, e-u (zoals tètuu, tètuu)

Ook is er een ezelbruggetje voor de volgorde van ui, eerst de u dan de i.
Als je gaat uitdelen, eerst u en dan ik.

Heb je nog vragen? Stel ze dan gerust.

Schooljaar weer begonnen

De scholen zijn deze week weer begonnen. Dat betekent dat ook de reguliere begeleiding weer begonnen is. De begeleidingsruimte van Bijles Westland is vernieuwd. Iedereen welkom in de nieuwe ruimte.
begeleidingsruimte
 
Leer, denk en doe!-ochtenden

Tot aan de kerstvakantie zijn er vier creatieve en uitdagende ochtenden gepland. Elke ochtend wordt ingevuld met professionele experimenten, filosofie, smartgames en yoga.
De data zijn zaterdag 9 september, zaterdag 7 oktober, zaterdag 4 november en zaterdag 2 december.

De kosten zijn € 10,- per keer. Inschrijven kan per keer, maar ook voor alle vier. Iedere ochtend krijgt een andere invulling. Je kunt je kind opgeven via info@leerdenkdoe.nl. Meer informatie vind je op http://www.leerdenkdoe.nl.

Leer, denk en doe!-plusklas

Zie je vaak dat je kind meer aan kan? Ben je op zoek naar meer uitdaging voor je kind? Of misschien ken je iemand die op zoek is naar meer uitdaging?
Denk dan eens aan de plusklas van Leer, denk en doe! De plusklas is om de week op zaterdag in Wateringen.

Een belangrijk onderdeel van de plusklas is om te leren eigen doelen te stellen, hierbij geven we kinderen meer eigen verantwoordelijkheid waardoor ze beter gemotiveerd worden iets te doen. We proberen aan te sluiten bij de behoeften van de kinderen. Dan merk je dat kinderen met plezier leren. Hierbij hoort ook het geven van extra uitleg bij moeilijkere stof of soms een zetje om toch door te gaan bij het uitvoeren van een taak.
Daarnaast gaan we per periode van 4 bijeenkomsten dieper in op een onderwerp.
Meer weten? Kijk dan eens op http://www.leerdenkdoe.nl/plusklas.html. Opgeven en meer informatie kan altijd via info@leerdenkdoe.nl.

Ieder kind dat meer uitdaging nodig heeft is welkom in de plusklas. Er wordt niet naar CITO-scores of uitslagen van intelligentietesten gekeken.

Deze nieuwsbrief in je mailbox ontvangen? Bel voor meer informatie naar 06-42356645 of geef je op via: info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.

Nieuwsbrief 12 - 27 juni 2017

Wil je deze nieuwsbrief ook in je mailbox ontvangen, meld je dan aan via info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.
De nieuwsbrief verschijnt regelmatig. Elke nieuwsbrief geef ik een taal- of rekentip.

Deze keer weer een rekentip:

Klokkijken en tijdrekenen

Veel kinderen vinden het klokkijken en tijdrekenen lastig. Soms is er ook weinig tijdbesef.
Het tijdbesef kun je thuis oefenen door eens te kijken hoe lang een minuut duurt. Gebruik daarbij een stopwatch. Laat het kind bijvoorbeeld een sprong maken als hij denkt dat een minuut voorbij is. Maak er een spel van en bouw de tijd uit naar 1,5 minuut, 2 minuten, enzovoort.

Als het tijdbesef een beetje groeit, kun je wat vragen gaan stellen:
•    Hoeveel minuten eet je bij het avondeten?
•    Hoeveel minuten douch je?
•    Hoeveel minuten doe je erover om naar school te komen?
•    Hoeveel minuten duurt de gymles?
•    Hoeveel minuten duurt het buitenspelen?
•    Je kunt vast nog veel meer verzinnen…….

Als dit goed gaat, kun je met de klok aan de slag. Veel kinderen vinden het erg lastig wanneer het nou over, voor, over half en voor half is.

Verdeel de klok in vieren (de vier kwartieren) en gebruik kleuren. Het wordt dan een stuk duidelijker.
klok
 
Tenslotte nog een tip voor het berekenen hoeveel uren en minuten er tussen een begin- en eindtijd zit. Ga nooit tijden bij elkaar optellen en aftrekken! Dit leidt tot verwarring, omdat we gewend zijn te rekenen met een tientallig stelsel. Een uur heeft 60 minuten. Omdat we gewend zijn pas bij 99 naar 100 te gaan, is het erg lastig optellen en aftrekken als we van 59 minuten naar een volgend uur gaan.

Problemen hiermee kunnen voorkomen worden door een tijdlijn te maken. Laat het kind dan ‘stappen’ nemen die het zelf handig vindt. Bijvoorbeeld: Hoeveel uur en minuten is de trein onderweg als hij vertrekt om 09:48 uur en aankomt om 11:23 uur?
Het kind kan eerst een sprong maken naar 10:00 uur van 12 minuten. Vervolgens een sprong van een uur van 10:00 naar 11:00 uur. Dan nog 23 minuten van 11:00 uur naar 11:23 uur. Dan de minuten nog bij elkaar: 1 uur + 12 minuten + 23 minuten = 1 uur en 35 minuten.

Heb je nog vragen? Stel ze dan gerust.

Vakantie Leer, denk en doe!

Vanwege het succes van de ochtenden hebben we in de zomervakantie twee Leer, denk en doe! –middagen gepland:
Woensdagmiddag 12 juli
Woensdagmiddag 16 augustus
Beide middagen zijn van 13:30 tot 16:00 uur.

De kosten zijn € 10,- per keer. Inschrijven kan per keer, maar ook voor alle drie de keren of alleen de middagen. Iedere ochtend of middag krijgt een andere invulling. Je kunt je kind opgeven via info@leerdenkdoe.nl. Meer informatie vind je op www.leerdenkdoe.nl.

Bijles in de zomervakantie

In de zomervakantie vervallen alle reguliere bijlessen. Wil je dat de stof niet wegzakt, dan kun je zomerbijlessen volgen. Dit zijn vijf lessen in de zomervakantie, zelf in te delen. Je krijgt € 10,- korting.
zomerbijles 

En na de zomervakantie?

De scholen beginnen weer op maandag 21 augustus. Dan beginnen ook de reguliere bijlessen weer.

fijnevakantie
Deze nieuwsbrief in je mailbox ontvangen? Bel voor meer informatie naar 06-42356645 of geef je op via: info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.

Nieuwsbrief 11 - 26 mei 2017

Wil je deze nieuwsbrief ook in je mailbox ontvangen, meld je dan aan via info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.
De nieuwsbrief verschijnt regelmatig. Elke nieuwsbrief geef ik een taal- of rekentip.

Deze keer weer een taaltip:

De vervoeging van werkwoorden in de verleden tijd

Na de vervoeging van de werkwoorden in de tegenwoordige tijd, wordt in groep 6 ook de vervoeging van de werkwoorden in de verleden tijd behandeld.

Er zijn werkwoorden die van klank veranderen in de verleden tijd. Bijvoorbeeld het werkwoord lopen wordt liepen. Dit noemen we de sterke werkwoorden. De vervoeging van deze werkwoorden zal door oefening steeds beter gaan.

Er zijn ook zwakke werkwoorden. Deze werkwoorden veranderen niet van klank, maar in de verleden tijd komt er –de(n) of –te(n) achter de stam.

Net als bij de tegenwoordige tijd maak ik altijd een schematische voorstelling waarbij ik een boom gebruik.

Als voorbeeld nemen we weer het werkwoord bouwen.
Om te vervoegen moet je eerst de stam van het werkwoord nemen. Dit doe je door –en van het werkwoord af te halen. De stam van bouwen is bouw. Dit wordt ook wel de ik-vorm genoemd.

Aan de linkerkant zitten weer de takken van het enkelvoud. In de tegenwoordige tijd, behandeld in nieuwsbrief 8, zagen we nog dat ik en jij achter het werkwoord apart vervoegd werden. In de verleden tijd is dat niet het geval. We nemen voor alle vormen in het enkelvoud dan de stam + de. We gebruiken dit bij: ik, jij, hij, zij, het, de en u.
Dus: jij bouwde.

Aan de rechterkant zitten de takken van het meervoud. We nemen dan de stam + den. We gebruiken dit bij: wij, zij en jullie.
Dus: jullie bouwden.

Soms komt er –te of –ten achter de stam. Dit gebeurt als de laatste letter van de stam in ’t kofschip zit. Bijvoorbeeld bij het werkwoord hakken. De stam van hakken is hak. De ‘k’ zit in het kofschip, dus: hij hakte en wij hakten.
verleden tijd
 
Let op: de stam is niet altijd hetzelfde als de ik-vorm. Soms verandert de ik-vorm, omdat er andere spellingsregels opgaan. Bijvoorbeeld: de ik-vorm van hopen is niet hop, maar hoop en de ik-vorm van reizen is niet reiz, maar reis. Of er –de(n) of –t(en) achter de stam komt wordt bepaald door de laatste letter van de stam. Niet door de laatste letter van de ik-vorm.

Leer, denk en doe!

Zaterdag 20 mei was er weer een succesvolle Leer, denk en doe! –ochtend. We hebben deze keer onze eigen verf gemaakt en daarmee een creatief schilderij gemaakt. Ook hebben we een creatieve denkopdracht over schilderkunst gedaan. Bij het tweede experiment hebben we een ballon opgeblazen door gist en azijn. Daarnaast hebben we nog smartgames en yoga gedaan.

Tot de zomervakantie is er helaas nog maar één Leer, denk en doe! –ochtend in de Vang in Wateringen: zaterdag 17 juni.

Vanwege het succes van de ochtenden hebben we in de zomervakantie twee Leer, denk en doe! –middagen gepland:
Woensdagmiddag 12 juli
Woensdagmiddag 16 augustus
Beide middagen zijn van 13:30 tot 16:00 uur.

De kosten zijn € 10,- per keer. Inschrijven kan per keer, maar ook voor alle drie de keren of alleen de middagen. Iedere ochtend of middag krijgt een andere invulling. Je kunt je kind opgeven via info@leerdenkdoe.nl. Meer informatie vind je op http://www.leerdenkdoe.nl

Pinksteren

Tweede Pinksterdag is op 5 juni. Op deze dag vervallen de reguliere bijlessen.

Bijles in de zomervakantie

In de zomervakantie vervallen alle reguliere bijlessen. Wil je dat de stof niet wegzakt, dan kun je zomerbijlessen volgen. Dit zijn vijf lessen in de zomervakantie, zelf in te delen. Je krijgt € 10,- korting.
 Bijles in de zomervakantie

Loco

Tijdens de bijlessen maak ik soms gebruik van Loco (maxiloco of miniloco) om extra te oefenen met de kinderen. Laatst heb ik een hele grote partij met boekjes en maxiloco dozen kunnen kopen. Ik wil jullie in de gelegenheid stellen deze boekjes en dozen tegen een kleine vergoeding te kopen, zodat er thuis ook geoefend kan worden.
Een doos kun je overnemen voor € 4,- (nieuwprijs € 16,-).
Een boekje kun je overnemen voor € 2,- (nieuwprijs (10,-).

Je kunt voor of na een bijles even kijken welke boekjes je wilt hebben. Er zijn veel verschillende niveaus van zowel taal als rekenen.

Deze nieuwsbrief in je mailbox ontvangen? Bel voor meer informatie naar 06-42356645 of geef je op via: info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.

Nieuwsbrief 10 - 21 april 2017

Wil je deze nieuwsbrief ook in je mailbox ontvangen, meld je dan aan via info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.
De nieuwsbrief verschijnt regelmatig. Elke nieuwsbrief geef ik een taal- of rekentip.

Deze keer weer een rekentip:

De inhoud berekenen

De vorige rekentip ging over de omtrek en de oppervlakte. De omtrek en oppervlakte kunnen we berekenen bij platte figuren (tweedimensionaal). De inhoud kunnen we berekenen bij driedimensionale figuren. Alles om ons heen is driedimensionaal. Een goed voorbeeld, waar we ook de inhoud van kunnen berekenen, is een rechthoekig blok of een rechthoekige balk.

 kubus

Het blok in afbeelding hierboven is een kubus. Een kubus heeft vierkante vlakken.
De kubus is 1 meter lang, 1 meter breed en 1 meter hoog.
Om de inhoud te berekenen maken we de som: 1 meter x 1 meter x 1 meter = 1 m³. De drie boven de m van meter betekent kubieke. We spreken uit 1 kubieke meter. De inhoud van deze kubus is dus 1 kubieke meter (er wordt ook wel gezegd 1 kuub).

Stel nu dat we een balk hebben van 5 meter lang, 4 meter breed en 3 meter hoog, zoals in onderstaande afbeelding.

balk

 
We kunnen dan uitrekenen hoeveel kubussen van 1 m x 1 m x 1 m daarin passen. Dus hoeveel kubieke meter (of kuub).

De inhoud van deze balk is 5 m x 4 m x 3 m = 60 m³ (Spreek uit als: 60 kubieke meter).
Er kunnen 60 kubussen van 1 m x 1 m x 1 m in de balk.

Leer, denk en doe!
Olifanten, elektrische citroenen en bloemenshampoo

Zaterdag 25 maart was het zo ver, een gezellige groep kinderen kwam naar de Vang voor de tweede leer, denk en doe! Mariska en Janneke hebben de kinderen uitgedaagd door ze shampoo te laten maken, elektriciteit op te wekken met citroenen, te filosoferen en spelenderwijs yoga oefeningen te doen.
Lees de rest van het blog (geschreven door Janneke Luijkx) op: http://www.leerdenkdoe.nl/blog.html

Tot de zomervakantie zijn er nog drie Leer, denk en doe! ochtenden gepland:
Zaterdag 22 april
Zaterdag 20 mei
Zaterdag 17 juni
De kosten zijn € 10,- per kind.
Materialen, drinken en iets lekkers inbegrepen.

De ochtenden vinden plaats in De Vang in Wateringen van 10:00 tot 12:30 uur. Je kunt je kind opgeven via info@leerdenkdoe.nl. Meer informatie vind je op http://www.leerdenkdoe.nl

Vakantie!

De meivakantie is van 24 april t/m 5 mei. In de meivakantie vervallen de reguliere lessen. Op 3, 4 of 5 mei kun je een aparte afspraak voor een bijles maken.

Deze nieuwsbrief in je mailbox ontvangen? Bel voor meer informatie naar 06-42356645 of geef je op via: info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.

Nieuwsbrief 9 - 28 maart 2017

Wil je deze nieuwsbrief ook in je mailbox ontvangen, meld je dan aan via info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.
De nieuwsbrief verschijnt regelmatig. Elke nieuwsbrief geef ik een taal- of rekentip.

Deze keer weer een taaltip:

De vervoeging van werkwoorden in de tegenwoordige tijd

In groep 6 gaan kinderen voor het eerst aan de slag met het vervoegen van werkwoorden.

Ik maak altijd een schematische voorstelling waarbij ik een boom gebruik.

Als voorbeeld nemen we het werkwoord bouwen.
Om te vervoegen moet je eerst de stam van het werkwoord nemen. Dit doe je door –en van het werkwoord af te halen. De stam van bouwen is bouw. Deze stam wordt gebruikt in de ik-vorm. In de tekening kun je ook zien dat ‘ik’ bij de stam staat.

De ik-vorm wordt ook gebruikt als jij achter het werkwoord staat. Dit gebeurt vaak in vraagzinnen: bouw jij?

Aan de linkerkant zitten de takken van het enkelvoud. We nemen dan de stam +t. Als jij ervoor staat nemen we nu de stam +t. Dit doen we ook bij: hij, zij, het, de en u.
Dus: hij bouwt.

Aan de rechterkant zitten de takken van het meervoud. We nemen dan het hele werkwoord. We gebruiken dit bij: wij, zij en jullie.
Dus: jullie bouwen.

Tegenwoordige tijd


Let op: de stam is niet altijd hetzelfde als de ik-vorm. Soms verandert de ik-vorm, omdat er andere spellingsregels opgaan. Bijvoorbeeld: de ik-vorm van lopen is niet lop, maar loop en de ik-vorm van reizen is niet reiz, maar reis.

Leer, denk en doe

Zaterdag 25 maart was de tweede Leer, denk en doe! –ochtend. Deze ochtend hebben we onze eigen shampoo gemaakt en een lampje laten branden op citroenen. Bij het onderdeel filosofie zijn we bezig geweest met het heden, verleden en toekomst. Daarnaast hebben we ook nog smartgames en yoga gedaan.

Tot de zomervakantie zijn er nog drie Leer, denk en doe! –ochtenden in de Vang in Wateringen: zaterdag 22 april, zaterdag 20 mei en zaterdag 17 juni. De kosten zijn € 10,- per ochtend. Inschrijven kan per keer, maar ook voor alle drie de ochtenden. Iedere ochtend krijgt een andere invulling. Je kunt je kind opgeven via info@leerdenkdoe.nl. Meer informatie vind je op http://www.leerdenkdoe.nl

Lang paasweekend

Goede vrijdag is op 14 april en tweede Paasdag op 16 april. Op deze dagen vervallen de reguliere bijlessen. Wil je toch bijles? Dan kun je een aparte afspraak maken.

Meivakantie

Ook de meivakantie is alweer in zicht. Deze is van 24 april t/m 5 mei. Ook in de meivakantie vervallen de reguliere lessen. Op 3, 4 of 5 mei kun je een aparte afspraak voor een bijles maken.

Nieuwsbrief 8 - 24 februari 2017

Wil je deze nieuwsbrief ook in je mailbox ontvangen, meld je dan aan via info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.
De nieuwsbrief verschijnt regelmatig. Elke nieuwsbrief geef ik een taal- of rekentip.

Deze keer weer een rekentip:

Omtrek en Oppervlakte

Veel kinderen halen de omtrek en de oppervlakte door elkaar. Vaak vinden ze het ook lastig welke som (formule) bij de omtrek en welke bij de oppervlakte hoort.

Omtrek: In het woord OMtrek zit het woord OM, je kunt daaraan onthouden dat je er OMheen moet. Handig is om net te doen alsof je er een hek omheen gaat zetten. Wat is dan de lengte van het totale hek dat ik nodig heb?

omtrek 
Lengte is 4 m
Breedte is 2 m

In het plaatje zijn dat de gele lijnen. Deze lijnen kunnen we ook achter elkaar zetten zodat we één lange lijn krijgen. Als we beginnen in de linker bovenhoek en dan naar rechts gaan wordt het:  4 m + 2 m + 4 m + 2 m.
We kunnen dan ook zeggen 4 m + 4 m + 2 m + 2 m óf 2 x 4 m + 2 x 2 m.
Hier komt de (lastige) formule vandaan die op school wordt gebruikt:
2 x de lengte + 2 x de breedte. De omtrek is in dit geval: 12 m.

Oppervlakte: In het woord Oppervlakte zit het woord OP, je kunt daarom onthouden dat je erOP moet kijken. Nu is het handig om te doen alsof je een tegelvoer gaat leggen. Hoeveel tegels van 1 m bij 1 m heb ik dan nodig?

oppervlakte
In de lengte heb ik vier tegels nodig. Daarvan kan ik twee rijen maken.
4 tegels + 4 tegels is 8 tegels óf 4 m² + 4 m² = 8 m² óf 4 m² x 2 m = 8 m²
De twee bovenop de m betekent vierkante m. Het zijn namelijk vierkante hokjes van 1 m bij 1 m.

Leer, denk en doe!

Zaterdag 18 februari was de pilot van Leer, denk en doe! Het was een hele leuke en inspirerende ochtend. We onder andere zelf badzout en een lavalamp gemaakt. Ook hebben we smartgames, yoga en filosofie gedaan.

leer denk doe
We hebben gemerkt dat er veel belangstelling is en veel ouders en kinderen enthousiast zijn, daarom is er voortaan elke maand op zaterdagochtend een Leer, denk en doe! ochtend. De experimenten zullen professioneler worden. De volgende keer is zaterdag 25 maart van 10:00 tot 12:30 uur. De kosten zijn € 10,- per kind.

Deze superleuke ochtend vindt plaats in De Vang in Wateringen. Je kunt je kind opgeven via info@leerdenkdoe.nl. Meer informatie vind je op www.leerdenkdoe.nl.

Vakantie!

Van maandag 27 februari t/m vrijdag 3 maart is het vakantie. Dat betekent dat de reguliere bijlessen niet door gaan.

Deze nieuwsbrief in je mailbox ontvangen? Bel voor meer informatie naar 06-42356645 of geef je op via: info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.

Nieuwsbrief 7 - 26 januari 2017

Wil je deze nieuwsbrief ook in je mailbox ontvangen, meld je dan aan via info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.
De nieuwsbrief verschijnt regelmatig. Elke nieuwsbrief geef ik een taal- of rekentip.

Deze keer weer een taaltip:

Klinkerbotsing
 auto-ongeluk
Het auto-ongeluk

Regel 1:
We schrijven een koppelteken bij klinkerbotsing tussen de delen van een samenstelling.

Zoals hierboven: de woorden auto en ongeluk vormen samen het samengestelde woord auto-ongeluk. Omdat er bij het aan elkaar schrijven leesverwarring kan ontstaan, schrijven we een koppelteken.

Regel 2:
We schrijven geen koppelteken bij samenstellingen met getallen, maar een trema.

Voorbeelden: drieëntwintig en tweeënhalf.

Regel 3:
We schrijven een trema bij klinkerbotsing in een woord, als de klinkerbotsing niet veroorzaakt wordt door een samenstelling. Dit geldt ook als er in het enkelvoud nog geen klinkerbotsing is, maar in het meervoud wel.

Voorbeelden: poëzie, allergieën.

Let op: wanneer de e wordt uitgesproken als stomme e, kan er ook klinkerbotsing ontstaan, dit is vaak het geval bij het voorvoegsel ge- of be-
Geüpload, geëvenaard, beëindigen.

Als er geen spraak- of leesverwarring is, zetten we gewoon twee klinkers achter elkaar zonder koppelteken of trema.

Geopend, alinea, boa.

Leer, denk en doe!

Op zaterdag 18 februari organiseert Bijles Westland samen met In Het Sleutelbos een uitdagende en creatieve ochtend voor kinderen in de basisschoolleeftijd.

We gaan experimenten, proefjes en puzzels doen. Ook bekijken we sommige dingen eens van een andere kant en praten daar met z’n allen over.

Deze superleuke ochtend vindt plaats in De Vang in Wateringen. Je kunt je kind opgeven of meer informatie krijgen via info@leerdenkdoe.nl

leerdenkdoe

Deze nieuwsbrief in je mailbox ontvangen? Bel voor meer informatie naar 06-42356645 of geef je op via: info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.


Nieuwsbrief 6 - 23 december 2016

Wil je deze nieuwsbrief ook in je mailbox ontvangen, meld je dan aan via info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.
De nieuwsbrief verschijnt regelmatig. Elke nieuwsbrief geef ik een taal- of rekentip.

Deze keer weer een rekentip:

1 x 4 = 2 x 2

Op school is hoofdrekenen een belangrijk onderdeel. Daarbij wordt de snelheid steeds meer opgevoerd. Deze tip leert je om sommen keer 4 of gedeeld door 4 sneller uit te rekenen.

Grote keer sommen zijn lastig voor sommige kinderen. 140 x 4 lijkt best een lastige som. Je kunt het jezelf een stuk makkelijker maken door te bedenken dat als je iets keer vier doet dat eigenlijk twee keer twee is. Dus tweemaal verdubbelen!

Immers:
3 x 4 = 12
3 x 2 x 2 = 6 x 2 = 12

Dus:
140 x 4 = 140 x 2 x 2 = 280 x 2 = 560

Deze tussenstap maakt het voor veel kinderen overzichtelijker en makkelijker.

En ook met het delen werkt het natuurlijk. Delen door vier is namelijk de helft van de helft. Denk aan de manier waarop je een pizza door zou snijden, eerst door de helft, kwartslag draaien en nog een keer door de helft. En je hebt vier stukken!

Dus als je 1248 moet delen door vier. Eerst door 2: 624, daarna nog een keer door 2: 312.
1248 : 4 = 1248 : 2 : 2 = 312.

Kerstvakantie

In de kerstvakantie van 24 december tot en met 8 januari zijn er geen bijlessen. Op 9 januari beginnen we weer met bijlessen.

Iedereen hele fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling!

Gymmen voor het brein

Wat?! Gymmen voor het brein? Jawel, dat kan met Braingym. Braingym bestaat uit een reeks eenvoudige oefeningen. Ze helpen de leerling om leervaardigheden (opnieuw) in te schakelen of te verruimen.
Braingym gaat er vanuit, dat als we bewegen dimensies inschakelen en de hersenen aan het werk zetten. Braingym is in te schakelen bij de begeleiding van leerproblemen. In de praktijk pas ik dit vaak toe.

Door middel van eenvoudige oefeningen kunnen blokkades worden opgeruimd en bepaalde delen van de hersenen weer geactiveerd worden.

Braingym

Wil je meer weten over Braingym kijk dan eens op: http://www.braingym.nl/
Ook kan ik je telefonisch of per e-mail altijd meer informatie geven.

Deze nieuwsbrief in je mailbox ontvangen? Bel voor meer informatie naar 06-42356645 of geef je op via: info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.

Nieuwsbrief 5 - 25 november 2016

Wil je deze nieuwsbrief ook in je mailbox ontvangen, meld je dan aan via info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.
De nieuwsbrief verschijnt regelmatig. Elke nieuwsbrief geef ik een taal- of rekentip.

Deze keer weer een taaltip:

Tussenletters in samenstellingen.

Een samenstelling betekent dat twee woorden worden samengevoegd. Bijvoorbeeld het woord voetbal bestaat uit het woord voet en het woord bal.
Tussenletters in samenstellingen kunnen zijn: -en, -e of, -s. Dit is weer iets dat in de jaren ’90 is veranderd. Veel ouders zullen dus nog de oude spellingsregels kennen.

Voor samenstelling met –en of –e geldt het volgende:
•    Schrijf altijd –en als het meervoud van het woord eindigt op –en.
Voorbeeld: pannenkoek, want het meervoud van pan is pannen.
•    Schrijf altijd –e als het meervoud eindigt op –es of als het meervoud zowel of –es als op –en kan eindigen.
Voorbeeld 1: aspergesoep, want het meervoud van asperge is asperges.
Voorbeeld 2: groentesoep, want het meervoud van groente kan zijn groenten of groentes.
Voorbeeld 3: tomatensoep, want het meervoud van tomaat is tomaten.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, want geen regel is de Nederlandse taal is zonder uitzonderingen.
•    Als het linkerdeel in de samenstelling heel erg betekent dan komt er geen n bij.
Voorbeeld: stekeblind, want steke- betekent in dit geval heel erg.
•    Als het linkerdeel in de samenstelling uniek is, dus als er maar (bijna) één van is, komt er ook geen -n tussen.
Voorbeeld: maneschijn, want we hebben maar één maan bij de aarde.

Gelukkig is het een stuk simpeler als er een -s tussenkomt. Je schrijft gewoon op wat je hoort. Dus: dorpskern. Let wel even op als de eerste letter van het volgende woord ook een –s- klank heeft. Dus: dorpsstraat. Als je twijfelt verander dan even het tweede woord, dan hoor je het vanzelf.

Bijna december

Nog een paar dagen dan breekt de decembermaand weer aan. Voor sommigen één groot feest, voor anderen een maand waarin alles anders is. Voor sommige kinderen soms lastig.
Tijdens de bijlessen probeer ik zoveel mogelijk de rust bij de kinderen te bewaren en ze af en toe ook even tot rust te laten komen.

In de kerstvakantie van 24 december tot en met 8 januari zijn er geen bijlessen. Op 9 januari beginnen we weer met bijlessen.

Bijles Westland op de fiets

Sinds kort ben ik herkenbaar op de fiets aan de blauwe fietstassen met Bijles Westland logo.

fietstas

Najaarsaanbieding “ik leer anders”

Als je je dit najaar bij Bijles Westland inschrijft voor de training “ik leer anders” krijg je het werkboek ter waarde van € 39,- gratis.

De aanbieding is nog geldig tot 1 december. Je mag deze aanbieding ook doorgeven aan iemand anders.

Deze nieuwsbrief in je mailbox ontvangen? Bel voor meer informatie naar 06-42356645 of geef je op via: info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.

Nieuwsbrief 4 - 25 oktober 2016

Wil je deze nieuwsbrief ook in je mailbox ontvangen, meld je dan aan via info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.
De nieuwsbrief verschijnt regelmatig. Elke nieuwsbrief geef ik een taal- of rekentip.

Deze keer weer een rekentip:

De volgorde van bewerkingen.
Veel ouders zijn opgegroeid met het ezelsbruggetje: Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord. Hierbij gold dat vermenigvuldigen voorrang had op delen en optellen voorrang had op aftrekken.

Met de komst van de computer eind jaren tachtig/begin jaren negentig is dit ezelsbruggetje verouderd.

Tegenwoordig houden we voor bewerkingen als optellen/aftrekken en vermenigvuldigen/ delen de volgorde van de som aan. We werken van links naar rechts.

Vroeger was er verschil in uitkomst bij de volgende sommen:
24 : 2 x 4 = Vroeger 24 : 8 =  3.   Nu 24 : 2 = 12. Vervolgens 12 x 4 = 48
24 x 0,5 x 4 = Geen verschil tussen vroeger en nu. 24 x 0,5 = 12. Vervolgens 12 x 4 = 48

Een computer ziet echter geen verschil tussen delen door 2 of vermenigvuldigen met 0,5.

Wil je uit deze som wel het antwoord 3 krijgen, dan zul je met haakjes moeten werken:
24 : (2 x 4) = 3.

Daarom zijn haakjes tegenwoordig het allerbelangrijkste!
De volgorde waarin je een berekening uitvoert is:

1. (haakjes)
2. machtsverheffen en worteltrekken, in de volgorde van de opgave
3. vermenigvuldigen en delen, in de volgorde van de opgave
4. optellen en aftrekken, in de volgorde van de opgave

Een goed nieuw ezelbruggetje is: Hoe Moeten Wij Van De Onvoldoendes Afkomen.

Let wel op dat Machtsverheffen en Worteltrekken, Vermenigvuldigen en Delen en Optellen en Aftrekken nu gelijk zijn. Doe ze in de volgorde van de opgave!
Voor meer informatie zie: http://www.beterrekenen.nl/website/?pag=217

 Najaarsaanbieding “ik leer anders”

 Iedereen wordt geboren als beelddenker. Als baby kun je je nog niet uitdrukken in taal, dus denk je in beelden. Als we groter worden gaan we steeds meer in woorden denken Er zijn leerlingen die niet in woorden denken, maar in beelden blijven denken. Het voordeel hiervan is dat ze vaak ontzettend creatief zijn, doordat ze een grote verbeelding hebben en een zeer goed geheugen hebben. Het huidige onderwijs sluit hier helaas niet bij aan, omdat de grootste groep leerlingen auditief leert. Vaak hebben deze kinderen een leerachterstand of wordt er gedacht aan dyslexie of AD(H)D.

De training “ik leer anders” leert kinderen de aangeboden informatie te vertalen naar hun eigen visuele systeem.

Als je je dit najaar bij Bijles Westland inschrijft voor de training “ik leer anders” krijg je het werkboek ter waarde van € 39,- gratis.

Herfstaanbieding 

Bijles Westland op social media

Bijles Westland is actief op social media:

Facebook: www.facebook.com/bijleswestland.nl
Twitter: www.twitter.com zoek naar @BijlesWestland
Instagram: www.instagram.com zoek naar bijleswestland

Op bovenstaande sites staan vaak handigheidjes en nieuwtjes.

Ook op pinterest ben ik te vinden. Hier staan veel werkbladen en tips!
Pinterest: www.pinterest.com. Zoek naar Mariska Robers

Deze nieuwsbrief in je mailbox ontvangen? Bel voor meer informatie naar 06-42356645 of geef je op via: info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.

Nieuwsbrief 3 - 23 september 2016

Wil je deze nieuwsbrief ook in je mailbox ontvangen, meld je dan aan via info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.
De nieuwsbrief verschijnt regelmatig. Elke nieuwsbrief geef ik een taal- of rekentip.

Deze keer weer een taaltip:

Korte klanken en lange klanken.

Voor veel kinderen is het lastig om te onthouden wanneer er één medeklinker voor de klinker komt of wanneer er twee klinkers komen.

Vaak vertel ik over de “grote” kinderen en over de “kleine” kinderen.

De grote kinderen zijn de grote (lange) klanken: aa, ee, uu, oo,
Omdat ze al zo groot zijn mogen ze alleen thuis blijven. Dit betekent dat ze aan het eind van een klankgroep alleen mogen staan en de deur niet goed op slot hoeft, want ze lopen toch niet weg. Je hoeft er dus maar één medeklinker achter te zetten.

        Bomen    Boo-men


De kleine kinderen zijn de kleine (korte) klanken: a, e, u, o.
Als ze alleen zijn (alleen staan aan het eind van een klankgroep) moet je de deur extra goed op slot doen! Er komen twee medeklinkers (twee sloten) achter.

            Bommen   Bommen     

Herfstvakantie alweer in zicht

Nog minder dan een maand, dan is het alweer herfstvakantie. Ik ga deze keer zelf van een welverdiende vakantie genieten, dus in de week van 17 t/m 21 oktober zijn er geen lessen.

Fiets in de tuin en schoolbord

Sommigen hebben het waarschijnlijk al gezien. Tegenwoordig kun je je fiets veilig en makkelijk in de voortuin parkeren. Er staan twee fietsenbeugels.

Ook heb ik sinds kort een klein ‘ouderwets’ schoolbord. Ik oefen hier soms met kinderen op ten behoeve van de motoriek of  Brain-gym oefeningen.

Dit soort nieuwtjes zet ik ook regelmatig op facebook.

Bel voor meer informatie naar 06-42356645 of mail naar: info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.


---------------------------------------------


Nieuwsbrief 2 - 16 augustus 2016

Wil je deze nieuwsbrief ook in je mailbox ontvangen, meld je dan aan via info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.
De nieuwsbrief verschijnt regelmatig. Elke nieuwsbrief geef ik een taal- of rekentip.

Deze keer een rekentip: het omrekenen van maten.

Het metriek stelsel en het omrekenen van maten is vaak lastig voor kinderen.

Het ezelsbruggetje Kan Het Dametje Met De Centimeter Meten helpt bij het onthouden van de volgorde.

Kan(KM) Het (HM)  Dametje (DAM) Met (M) De (DM) Centimeter (CM) Meten (MM).
metriek stelsel

Vaak helpt het ook om de maten aan te wijzen aan kinderen. Laat eens zien hoe klein een millimeter is. Of hoe groot een meter is. Wijs de hectometerpaaltjes aan op de snelweg. Laat ook zien dat de maten steeds tien keer zo groot worden.
 
Zie het metriek stelsel als de trap hierboven. Ga je de trap op, dan verbruik je energie en val je af. We halen dus een nul van het antwoord af (oftewel we delen door 10). Ga je de trap af verbruik je niet veel energie, we doen er een nul bij (oftewel we vermenigvuldigen met 10).

Voorbeelden:
10 CM = 10 DM = 1 DM
300 DAM = 300 KM = 3 KM
4 DM = 400 MM

Start nieuwe schooljaar

Nog een paar dagen en dan is de zomervakantie voorbij. De scholen beginnen weer. Dat betekent ook dat de reguliere bijlessen weer beginnen vanaf 22 augustus.

Bijles Westland in het AD Westland
Op vrijdag 5 augustus stond er een artikel over bijles in de zomervakantie in het AD Westland. Een groot gedeelte van dit artikel ging over Bijles Westland. Ook stond er een foto bij vermeld.
foto ad
 
Een klein stukje uit het artikel:
tekst
 
Volg deze link voor het hele artikel: http://www.bijleswestland.nl/nieuwsbericht.html

Plusklas

Er kan nog worden aangemeld voor de plusklas. Elke vrijdagochtend krijgen meer- en hoogbegaafde kinderen hier extra uitdaging.

Ken je iemand waarvoor deze plusklas wat zou kunnen zijn? Geef het dan gerust door! Op de website http://bijleswestland.nl/plusklas.html staat meer informatie.

Bel voor meer informatie naar 06-42356645 of mail naar: info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.


---------------------------------------------

Nieuwsbrief 1 - 20 juni 2016

Wil je deze nieuwsbrief ook in je mailbox ontvangen, meld je dan aan via info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.
De nieuwsbrief zal regelmatig verschijnen. Elke nieuwsbrief geef ik een taal- of rekentip.

Tip: schrijf je g of ch?

De basisregel is: spel zoals je spreekt. Dus je schrijft overal een /g/.

Natuurlijk gaat een regel niet zonder uitzonderingen.

Zeker niet in de Nederlandse taal.

Er zijn drie afspraken:

  • 1. sch-woorden: Hoor je na de s een g? Schrijf dan sch.
  • 2. woorden waarbij je achter een korte klank /gt/ hoort, schrijf je met cht
  • 3. een stuk of 17 'onthoudwoorden': 'ach, och wat een pech'
Twee korte versjes voor de onthoudwoorden: `

Ach, och, wat een pech toch!
Daar verslikte zich het joch.
Uch, uch, ik lach, ik juich, ik poch, ik kuch.
Nu zit hij met een ziek lichaam bij de kachel.

De goochelaar maakte een chaos van de goocheltruc.
Ik giechel een beetje door de echo.
(met dank aan Joan Melgers)

Bijna vakantie!

De zomervakantie begint bijna. Dat betekent even geen les. Ook de reguliere bijlessen stoppen. Wil je dat de stof niet wegzakt, dan kun je zomerbijlessen volgen. Dit zijn vijf lessen in de zomervakantie, zelf in te delen. Je krijgt € 10,- korting.

Zomerbijles

Na de vakantie plusklas

Na de zomervakantie start bij Bijles Westland een plusklas voor meer- en hoogbegaafde leerlingen.

Verrijking is soms hard nodig omdat een meer- of hoogbegaafd kind vaak andere interesses heeft dan leeftijdsgenoten. Dit kan er voor zorgen dat de motivatie terugloopt, waardoor het kind kan gaan onderpresteren. Door het onderpresteren kan de leerling weer bepaalde overtuigingen krijgen. Een stapsgewijze aanpak waarbij het kind succeservaringen heeft kan hierbij helpen. Daarnaast hebben deze kinderen vaak een smalle band van uitdaging. Ze hebben nooit geleerd om door te zetten bij opgaven die iets buiten hun bereik liggen. Vaak wordt er dan gezegd dat het 'saai' is en ontstaat er vluchtgedrag.

Per periode van 6 à 8 weken gaan we dieper in op een onderwerp dat aansluit bij de interesses van het kind. Het kind kiest uit verrijkingsstof waar hij of zij aan wil werken. We gaan leren plannen en eigen doelen stellen.

De plusklas is tijdens schooltijd, zodat deze kinderen niet nog eens extra school krijgen.

Ken je iemand waarvoor deze plusklas wat zou kunnen zijn? Geef het dan gerust door! Klik hier voor meer informatie.


Bel voor meer informatie naar 06-42356645 of mail naar: info@bijleswestland.nl, dit kan ook door middel van onderstaand formulier.